بچه های کامپیوتر همدان - ورودی ۸۴

این وبلاگ به تمام برو بچز باحال کامپیوتر همدان تعلق داره ..

بچه های کامپیوتر همدان - ورودی ۸۴

این وبلاگ به تمام برو بچز باحال کامپیوتر همدان تعلق داره ..

فن آوری مدیریت ارتباط با مشتری سیستمهای CRM چیست؟

 

هدف از پیاده سازی CRM چیست؟

این رویداد چگونه اتفاق خواهد افتاد آیا شاخصهایی برای سنجش میزان نیاز به پروژه های CRM وجود دارد؟ هزینه نصب CRM چقدر خواهد بود؟ نمونه هایی از اطلاعاتی که پروژه های CRM جمع آوری می کنند

عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی یک سیستم CRM کدام یک از بخشهای سازمان باید پروژه CRM را اجرا کند؟

چه چیزی باعث شکست پروژه های CRM می شود تکنولوژی ها ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی)

CRM چیست؟

واژه CRM مخفف Customer Relationship Management یا سیستم مدیریت ارتباط با مشتری است. در حقیقت این سیستمها راهبردی است برای جمع آوری نیازها و رفتارهای تجاری مشتریان تا به ایجاد روابطی قویتر با آنها منجر شود. در نهایت، رابطه قوی با مشتریان مهمترین رمز موفقیت هر کسب و کار است. تکنولوژیهای بسیاری در قالب مدیریت ارتباط با مشتری CRM ارائه شده اند اما داشتن تصویری از CRM به عنوان مجموعه ای از تکنولوژی نیز نادرست است. به عنوان روشی بهتر برای درک CRM ، می توان آنرا به مانند فرایندی دانست که به ما کمک می کند تا اطلاعات مختلفی از مشتریان، فروش، اثر بخشی فعالیتهای بازاریابی، سرعت عمل در پاسخگویی به مشتری و نیز تمایلات بازار را به شکل یکجا جمع آوری کنیم.

هدف از CRM چیست؟

 ایده اصلی CRM کمک به بنگاهها برای استفاده از تکنولوژی و منابع انسانی در به دست آوردن دیدی بهتر نسبت به رفتارهای تجاری و ارزشی است که هر مشتری برای سازمان ایجاد می کند. در صورتی که یک سیستم CRM بتواند مطابق با ایده بالا عمل کند، سازمان قادر خواهد بود:

• خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهد

• بازدهی و اثربخشی مراکز تلفنی تماس با مشتری را افزایش دهد

• ارائه محصولات جنبی موثرتر خواهد بود

• کارمندان فروش را در عقد سریعتر قراردادهای فروش یاری دهد

• فرایندهای فروش و بازاریابی را تسهیل کند

• مشتریان جدیدی برای خود پیدا کند

• گردش مالی مشتریان خود را افزایش دهد

این رویداد چگونه اتفاق خواهد افتاد؟

مزایایی که برای CRM برشمردیم تنها با خرید و نصب یک نرم افزار CRM محقق نخواهد شد. برای آنکه یک سیستم CRM عملاً اثربخش باشد، سازمان باید پیشتر تصمیم گرفته باشد که به دنبال کدام یک از اطلاعات مشتری است و نیز از جمع آوری این اطلاعات چه چیزی را دنبال می کند. به عنوان مثال بسیاری از موسسات مالی شرایط زندگی مشتریان خود را به دقت پیگیری می کنند تا بتوانند خدمات بانکی مناسبی نظیر رهن یا اجاره را در مواقع مناسبی به آنها ارائه کنند تا نیازهای آنها را به بهترین شکل پاسخ دهند. در گام بعدی، سازمان باید به منابع مختلفی که از طریق آنها اطلاعات مشتریان وارد سازمان می شود توجه داشته باشد و مشخص کند که در حال حاضر این داده ها در کجا و به چه شکل ذخیره شده و چگونه مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال یک سازمان ممکن است از راههای بسیار متعددی با مشتریان خود تعامل داشته باشد مانند نامه نگاری، وب سایت، انبارهای فیزیکی، مراکز تلفنی ارتباط با مشتری، تیمهای سیار فروش و بازاریابی و نیز تبلیغات. سیستمهای CRM بسیار مطمئن قادراند این نقاط را به یکدیگر متصل کنند. اطلاعات جمع آوری شده بین سیستمهای عملیاتی (مانند فروش و انبار) و سیستمهای تحلیل کننده اطلاعات، رد و بدل شده و می توانند قالبهای موجود در آنها را استخراج و مرتب کنند. تحلیلگران سازمان سپس از طریق همین اطلاعات قادر خواهند بود تا تصویر جامعی از هر مشتری و حوزه هایی که به خدمات بهتری نیاز دارند، به دست آوردند. به عنوان مثال، در صورتی که فردی از خدمات رهن املاک، وام تجاری، حساب ذخیره بازنشستگی و یک حساب جاری یک بانک استفاده کند، برای بانک کاملاً مقرون به صرفه است که با چنین شخصی به محض تماس به بهترین وجه رفتار کند.

 

آیا شاخصهایی برای سنجش میزان نیاز به پروژه های CRM وجود دارد؟

عملاً نه! ولی در عمل یک راه برای ارزیابی میزان نیاز به پروژه های CRM ، شمارش کانالهایی است که یک مشتری از طریق آنها می تواند به سازمان دسترسی داشته باشد. هر چه میزان کانالهای ارتباطی سازمان بیشتر باشد، نیاز به داشتن یک سیستم CRM با تصویری با تمرکز بر یک مشتری خاص بیشتر می شود. بالا

نصب و راه اندازی یک CRM چقدر هزینه در بر خواهد داشت

اندکی بیش از آنچه که کارمندان فروش نرم افزار مدعی هستند!! . برخی از فروشندگان مدعی هستند که نرم افزار CRM آنها می تواند در زمانی کمتر از یک هفته نصب شده و کار کند. چنین بسته های نرم افزاری در طولانی مدت چندان مفید به فایده نخواهند بود زیرا نمی توانند تصویر جامعی را از بخشهای مستقل و در عین حال مرتبط با هم که مورد نیاز مشتری است ارائه دهند. زمان مورد نیاز برای پروژه های CRM ی که نیازهای آن به خوبی برداشت شده، به پیچیدگی پروژه و اجزای آن بستگی دارد.

 

CRM چقدر هزینه در بر خواهد داشت؟

مطالعه ای که در سال 2001 بر روی 1600 کارشناس فناوری اطلاعات و بازرگانی توسط Data Warehousing Institute انجام شده، نشان می دهد نزدیک به 50 درصد از پرسش شوندگان هزینه ای کمتر از 500 هزار دلار را به پروژه های CRM تخصیص می دهند. این امر بیانگر آن است که پروژه های CRM را نمی توان پروژه هایی سنگین و هزینه بر دانست. با این حال، همین تحقیق نشان می دهد که برخی از کارشناسان صحبت از پروژه هایی با بودجه ای بیش از 1 میلیون دلار کرده اند.

 

نمونه هایی از اطلاعاتی که پروژه های CRM جمع آوری می کنند پاسخ به نامه نگاریها تاریخهای حمل و تکمیل سفارش اطلاعات فروش و خرید اطلاعات حسابداری اطلاعات ثبت نام از طریق وب سایت اطلاعات خدمات پس از فروش اطلاعات جمعیت شناختی اطلاعات فروش اینترنتی بالا

عوامل کلیدی موفقیت در پیاده سازی یک سیستم CRM

پروژه CRM

مطمئن شوید که برنامه های شما برای یک سیستم CRM دارای چارچوبی با معماری قابل قیاس(scalable) باشد

به هیچ وجه حجم داده ای که باید از سازمان جمع آوری کنید را کم تخمین نزنید (این حجم بسیار بالا خواهد بود). باید قادر باشید در صورت نیاز سیستم خود را توسعه دهید. .

شخصیت فردی هر یک از مشتریان را به دقت بشناسید و پاسخ مناسبی به نیاز آنها بدهید. یک سیستم CRM باید دارای قابلیت قیمت گذاری در داخل خود باشد.

 کدام یک از بخشهای سازمان باید پروژه CRM را اجرا کند؟

بزرگترین منافع مالی در سازمان عبارت است از هم راستا کردن کسب و کارها و همچنین استراتژیهای CRM و IT بطوریکه این همسویی در همه سازمان اجرا شود و چنانچه اختصاص به یک بخش از سازمان داشته باشد، نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.

چه چیزی باعث شکست پروژه های CRM می شود؟

 در واقع بسیاری از عوامل! . نخست نبود ارتباط بین افراد در زنجیره ارتباط با مشتری که ممکن است به ایجاد تصویری ناقص از مشتری منجر شود. ارتباطات ضعیف در این قسمت منجر به پیاده سازی تکنولوژی در سازمان اما بدون پشتیبانیهای لازم از کاربر می شود. به عنوان مثال در صورتی که منافع پرسنل فروش به شکل کامل با سیستم همراستا نباشد، ممکن است اطلاعات جمعیت مشخصی که موفقیت سیستم را سبب می شود، به سیستم وارد نکنند. 500 شرکت برتر آمریکا به دلیل مقاومت پرسنل فروش در برابر تلاشهای پیشین برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات مشتریان، تا چهار مرتبه مجبور به تلاش برای پیاده سازی سیستم CRM خود شده اند.

 


ERP (برنامه ریزی منابع سازمانی) چیست ؟

 کلمه ERP در اصل مخفف واژگان Enterprise Resource Planning یا سامانه تخصیص منابع سازمان است که طیف وسیعی از فعالیتهای مختلفی را که به بهبود عملکرد سازمان منتهی می شود در بر دارد. ERP توسط برنامه های کاربردی که شامل چندین زیربرنامه کاربردی دیگر است پشتیبانی می شود بطوریکه فعالیتها را در گستره واحدهای عملیاتی سازمان یکپارچه می سازد. این فعالیتها می تواند بازه وسیعی از مدیریت تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، ارسال مواد به واحدهای تولیدی تا ردگیری سفارشات را شامل شود. ERP همچنین می تواند زیر برنامه های کاربردی در زمینه مدیریت مالی و مدیریت منابع انسانی سازمان را هم در بر داشته باشد.

تعریف ERP سیستمی است که دارای اهداف، اجزا و محدوده مشخص و معینی است. در ادامه ERP را بر حسب هر یک از این جنبه ها تعریف می کنیم. هدف ERP – هدف از یک سیستم ERP بهبود و تسریع فرایندهای داخلی کسب و کار سازمان است که برای رسیدن به این منظور عموماً به مهندسی مجدد فرایندهای سازمان نیاز است.

اجزای یک سیستم ERP نرم افزار ERP - هسته اصلی هر سیستم ERP بخش نرم افزار آن است. نرم افزار ERP در عمل بر مبنای زیر برنامه های کاربردی قرار دارد. هر یک از زیر برنامه های کاربردی فعالیتهای عملیاتی بخشی از سازمان را به شکل مکانیزه شبیه سازی می کند. زیر برنامه های معمول نرم افزارهای ERP مدیریت تولید، خرید مواد اولیه، کنترل موجودی انبار،، ارسال مواد به واحدهای تولیدی و ردگیری سفارشات را پوشش می دهد.

فرایندهای کسب و کار کارآمد – فرایندهای کسب و کار سازمان به سه سطح کلی تقسیم بندی می شوند – فرایندهای استراتژیک، کنترلهای مدیریتی و کنترلهای عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حلهای جامعی برای کارآمد کردن فرایندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستمهای ERP به یکپارچه کردن فعالیتها در کل سازمان باز می گردد.

کاربران - کاربران سیستمهای ERP می توانند کلیه کاربران سازمان در هر سطحی از هرم سازمانی را شامل شوند.

معمولترین سیستم عامل برای کاربری نرم افزارهای ERP سیستم عامل UNIX می باشد. علاوه بر این Windows NT و Linux دیگر سیستمهای عامل مورد استفاده برای نرم افزارهای ERP اند اما اکثر سیستمهای ERP بزرگ بر مبنای سیستم عامل UNIX قرار دارند. UNIX سیستم عاملی است که در اصل برای استفاده همزمان جندین کاربر طراحی شده و پروتکل ارتباطی TCP/IP را در خود دارد. از دید فنی دلایل زیادی برای توجیه قرارگیری ERP بر روی سیستم عامل UNIX وجود دارد.

محدوده سیستم ERP – محدوده سیستم ERP از محدوده سازمانی که ERP در آن پیاده سازی می شود کوچکتر است. بر عکس ERP ، مرز سیستمهای زنجیره ای تأمین و تجارت الکترونیک از محدوده سازمان فراتر رفته و تا تأمین کنندگان ، شرکا و مشتریان سازمان گسترش می یابد. با این حال، عملاً پیاده سازی بسیاری ا ز سیستمهای ERP مستلزم یکپارچه سازی با سیستمهای اطلاعاتی خارج از محدوده سازمان است.

تاریخچه ERP سیستمهای ERP در اصل تحول یافته سیستمهای برنامه ریزی نیازمندی تولید یا (MRPII) هستند. از منظر کسب و کار سازمان ERP حاصل تلفیق فرایندهای تولید با فرایندهایی است که کلیه ابعاد سازمان را در بر دارند. از منظر تکنولوژیک نیز می توان سیستمهای ERP را تحول یافته سیستمهای قدیمی به معماری سه لایه client-server دانست.

 مدیریت و کنترل موجودی انبار مدیریت و کنترل موجودی انبار ترکیبی است از سیستمها و فرایندهایی که موجودی هر کالا درا نبار را در سطح مناسب و معینی نگه می دارند. فعالیتهای مدیریت انبار شامل تشخیص نیازمندیهای انبار، هدف گذاری، گزینه ها و راهکارهای کسری قطعات، ردگیری مصرف هر یک از قطعات، موازنه انبار و گزارش وضعیت موجودی انبار است.

برنامه ریزی نیازمندی مواد اولیه (MRP) برنامه ریزی نیازمندی تولید یا MRP الگوریتم و زمانبندی مشخصی است که به برای فرایندهای تولیدی با چندین سطح از تولید طراحی شده است. MRP با استفاده اطلاعات ورودی، نیازمندیهای تولید محصولات نهایی مختلف، ساختار سیستم تولید، سطح موجودی فعلی انبار از هر یک از کالاهای تمام شده و میزان lot معین برای هر بار تولید، برنامه ای زمانبندی شده برای عملیات تولید و خرید مواد اولیه ارائه می دهد.

فرآیندهایی که ERP از آن پشتیبانی می کند فرایندهای مدیریتی سازمان را به سه سطح کلی تقسیم بندی کرده است – فرایندهای استراتژیک، کنترلهای مدیریتی و کنترلهای عملیاتی. ERP ها به تدریج به راه حلهای جامعی برای کارآمد کردن فرایندهای سازمان در هر سه سطح مذکور ارتقا یافته اند. بخش عمده ای از موفقیت سیستمهای ERP به یکپارچه کردن فعالیتها در کل سازمان باز می گردد. موفقیت ERP ها در سطوح برنامه ریزی استراتژیک و کنترلهای مدیریتی به تعهد و همکاری مدت مدیریت ارشد سازمان وابسته است.

کمک به کاهش هزینه های عملیاتی نرم افزارهای ERP به منظور یکپارچه سازی فرایندهای کسب و کار در کل سازمان و زیربخشهای آن و از طریق سیستمی اطلاعاتی که کلیه سازمان را در بر دارد، طراحی شده اند. مهمترین مزیت ERP ها بهبود هماهنگی بین بخشهای سازمان و افزایش کارایی فرایندها است. نخستین مزیتی که از ERP در کوتاه مدت و پس از پیاده سازی می توان انتظارد اشت، کاهش هزینه های عملیاتی نظیر کاهش هزینه های کنترل موجودی انبار، کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه های بازاریابی و پشتیبانی است.

تسهیل کارهای روزمره مدیریت مزیت دیگری که از پیاده سازی ERP در سازمان می توان انتظار داشت، تسهیل انجام روندهای روزمره مدیریتی است. پیاده سازی ERP با ایجاد backbone قوی از انباره داده ها، دسترسی بهتر و سریعتر به داده ها را برای مدیریت امکانپذیر ساخته و به این ترتیب مدیر می تواند برای تصمیم گیری به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد.

پشتیبانی از برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک مجموعه ای است از فرایندهای مشخصی که برای ارزیابی و تشخیص نیازهای و منابع سازمان، تعیین مشتریان بالقوه، تنظیم اهداف و آرمانها، برنامه ریزی و طراحی استراتژیهای هماهنگ بین بخشهای مخالف با تضمین عملی بودن و موفقیت، اجر می شود. این فرایند همچنین ارتباط منطقی بین استراتژیهای اتخاذ شده با نیازها، دارائیها و نتایج به دست آمده را تعریف کرده و فرایند و نتایج آنرا اندازه گیری و ارزیابی می کند. بخشی از نرم افزاره ای ERP موجود، عملاً برای پشتیبانی از بخش برنامه ریزی منابع فرایند برنامه ریزی استراتژیک طراحی شده اند، اما در عمل این قابلیت به نوعی ضعیفترین ویژگی ERP هاست ودلیل آن هم پیچیدگی و عدم اطمینان بالای برنامه ریزی استراتژیک ونبود یکپارچگی کافی با سیستمهای پشتیبانی تصمیم (DSS) است.

مزایای ERP مزایای سیستمهای برنامه ریزی تخصیص منابع سازمان (ERP) را می توان به شکل زیر خلاصه کرد:

کاهش هزینه های انبار (نگهداری، حمل و نقل . ..) کاهش هزینه سفارشها کاهش هزینه تولید کاهش هزینه عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی کاهش هزینه حمل و نقل کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری در تجهیزات و ماشین آلات کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری در کارخانه کاهش حجم مورد نیاز سرمایه گذاری برای خرید زمین کاهش هزینه ناشی از توقف خط تولید فرایند تولید منعطف و قابل تغییر کاهش هزینه خطاهای ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدها مختلف سازمان کاهش هزینه ها نهایتاً به افزایش فروش و سهم بازار بیشتر متهی می گردد کاهش زمان تکمیل و نهایی کردن محصول افزایش شفافیت و ردگیری فرایند تولید برای مشتری افزایش قابلیت متناسب سازی برای مشتری و نهایتاً تطبیق بیشتر با نیازهای وی افزایش رضایتمندی مشتری در تمام فرایندهایی که وی با آنها درگیر است، از لحظه سفارش تا دریافت و حمل ونقل محصول

نرم افزار تولید ERP طیف وسیعی از فعالیتهایی است که برای بهبود عملکرد فرایندهای داخلی سازمان به کار می رود. ERP از طرف نرم افزارهای با چند زیرسیستم که فعالیتها را در تمام بخشهای سازمان یکپارچه می کنند، پشتیبانی می شود. این زیرسیستمها شامل برنامه ریزی تولید، خرید قطعات، کنترل موجودی انبار، توزیع قطعات و مواد اولیه و یا ردگیری سفارشها می گردد.

ویژگیهای نرم افزارهای تولید ERP سیستمهای ERP در اصل تحول یافته سیستمهای برنامه ریزی نیازمندی تولید یا (MRP) II هستند. در حال حاضر طراحی و پیاده سازی نرم افزارهای تولید ERP در مرحله جلوتری نسبت به سایر نرم افزارهای ERP قرار دارد. نرم افزارهای تولید ERP داری فرایندهای کاری داخلی هستند که به شکل خاص برای بنگاههاب تولیدی و به منظور مدیریت کل چرخه از سفارش تا محصول نهایی هستند. این چرخه شامل مراحل مختلفی از جمله تأمین مواد اولیه، برنامه ریزی تولید، تولید، بازاریابی، فروش و ثشخیص و ثبت نهایی عملیات فروش. برخی از تأمین کنندگان ERP فرایندهای تولید را به شکل الکترونیکی و real-time به مشتری ارائه می دهند. سازمان می تواند با کارآمد کردن فرایندها و بهینه سازی چرخه سفاش محصول و فرایندهای تولید، استفاده از منابع را به حداکثر رسانده و هزینه را کمینه کند.


مهندسی نرم افزار

Software Engineering

  • ماهیت کار

 تاثیر شدید رایانه ها و فن آوری اطلاعات بر زندگی روزمره ، نیاز به طراحی و توسعه سیستمهای نرم افزاری رایانه ای جدید و به کاربردن فن آوریهای جدید را در طیف وسیع و در حال رشدی از کاربردها الزامی ساخته است . وظایفی که به وسیله افرادی که با عنوان مهندس نرم افزار شناخته می شوند انجام میشود به سرعت در حال رشد ونمو هستند که منعکس کننده بخشهای تخصصی جدید و تغیرات فنآوری ونیز اولویتها و عملکرد کارفرمایان میباشند .مهندسان نرم افزار با بکارگیری اصول و روشهای علم رایانه ، مهندسی و تجزیه و تحلیلهای ریاضی به طراحی ، توسعه ، آزمایش و ارزیابی نرم افزارها و سیستمهای رایانه یی می پردازند که به کمک آنها رایانه ها قادر به انجام بسیاری از عملکردهایشان می شوند.

 مهندسین نرم افزار شاغل در فرایند تولید سیستمها و برنامه های کاربردی نیازها ی کاربرها را تجزیه وتحلیل کرده و سیستمها و نرم افزارهای کاربردی را برای رایانه ها طراحی و تولید کرده ویا تغییر میدهند. آنها در طراحی و توسعه انواع نرم افزارها مشارکت دارند از جمله سیستمهای عامل ، توزیع شبکه و کامپایلرها که برنامه ها را برای پردازش سریعتر تغییر می دهند . مهندسان نرم افزار با برنامه نویسی یا کد گذاری به رایانه برای انجام کاری خاص خط به خط دستورالعمل میدهند.

 در ضمن مشکلات فنی ایجاد شده را نیز بر طرف می کنند . مهندسان نرم افزار باید در زمینه برنامه نویسی از مهارتهای بالایی برخوردار باشند اما اکثرا به جای نوشتن کد، با طراحی الگوریتمها ، تجزیه و تحلیل و حل مشکلات برنامه نویسی سرو کار دارند. مهندسان نرم افزارهای کاربردی به تجزیه و تحلیل نیازهای کاربرها پرداخته و نرم افزارهای کار بردی عمومی ویا برنامه های ابزاری تخصصی را طراحی و بوجود می آورند ویا تغییر میدهند . با توجه به هدف برنامه،از زبانها ی برنامه نویسی متفاوتی استفاده می شود.

 زبانهای بر نامه نویسی اصلی مورد استفاده شامل سی ، سی پلاس پلاس و جاوا و برنامه هایی که کمتر کاربرد دارند شامل فرترن و کوبول می باشند .بعضی مهندسین نرم افزار هم به توسعه بسته های نرم افزاری سیستم و هم برنامه های کاربردی سفارشی میپردازند . مهندسین نرم افزارهای سیستم وظیفه هماهنگ کردن نصب ونگهداری سیستمهای رایانه ای یک شرکت را برعهده داشته و رشد و گسترش این سیستمها را در آینده برنامه ریزی می کنند. مهندسین شاغل در یک شرکت به هماهنگ کردن نیازها ی رایانه ای هربخش ازجمله دادن سفارشات ، صورت برداری کالاها ، صورت حساب ها و ثبت صورت پرداخت ها می پردازند و از لحاظ فنی پیشنهاداتی ارائه می دهند . آنها در ضمن باید اینترانتهای شرکت ، بعنی شبکه هایی که رایانه ها را درون یک شرکت به هم متصل کرده و ارتباطات درون شرکتی را راحت میکنند راه اندازی کنند .

 مهندسین نرم افزارهای سیستم برای شرکتهایی که سیستمهای کامل رایانه ای را طراحی ، اجرا و نصب میکنند نیز کار میکنند .احتمال دارد که انان در بخش بازاریابی و فروش کار کنند که در این بخشها به عنوان مرجع فنی اولیه برای فروشندگان و مشتریان به فعالیت می پردازنند . در ضمن فعالیت هایی چون فروش تولیدات و حمایت های فنی پس از فروش برای مشتریان نیز در حیطه کار آنان می باشد . مهندسان نرم افزاراغلب به عنوان بخشی از یک تیم که طراحی سخت افزار و نرم افزار و سیستمها را بر عهده دارد به فعالیت می پردازند . یک تیم هسته ای کارهای مهندسی ، فروش ، ساخت و فرماندهی کارکنان را تا ارائه محصول نهایی به عهده میگیرد .

  • محیط کار

 مهندسان نرم افزار دردفاتر کار راحت و با نور مناسب و یا در آزمایشگاههای رایانه ای که مجهز به تجهیزات رایانه ایست به کار می پردازند . اکثر آنان ساعتهای معینی رادر هفته کار میکنند اما به علت ماهیت پروژه ای کار، ممکن است مجبور به شبکاری ویا کار در تعطیلات برای تحویل به موقع سفارش و یا حل مسائل نا خواسته فنی بشوند . آنها همانند سایر کارکنانی که ساعتها پشت رایانه می نشینند و بر روی صفحه کلید تایپ میکنند ممکن است دچار عوارضی چون خستگی چشم ، کمر درد و ناراحتی های دست و مچ مانند سندرم تونل کارپال شوند. بسیاری از مهندسان نرم افزار در تلاش برای بهبود برنامه های نرم افزاری برای کاربران ، باید با مشتریان و همکاران ، تبادل کاری نزدیک داشته باشند .

 مثلا مهندسانی که توسط فروشندگان نرم افزار وشرکتهای مشاوره ای استخدام می شوند ، اکثر اوقات خود را دور از محل کار خود میگذرانند وبرای ملاقات با مشتریان سفرهای شبانه میکنند . آنها با مشتریهایی از کارهای تولیدی گرفته تا مؤسسات مالی سرو کار دارند . با گسترش شبکه های اینترنتی ، مهندسان نرم افزار قادر خواهند بود با استفاده از مودمها ، رایانه های قابل حمل ،‌ پست الکترونیکی و اینترنت از دفتر کار خود و با اتصال به رایانه مشتریان حمایتهای فنی را ارائه داده و مشکلات جزئی را شناسایی و رفع کنند .

 
  • فرصتهای شغلی

 هر چند مهندسان نرم افزار توسط اکثر صنایع استخدام می شوند، بیشترین تجمع آنها در صنایع رایانه و خدمات پردازش اطلاعات میباشد. این صنایع شامل شرکنهایی هستند که بسته های نرم افزاری آماده را تولید میکنند و یا خدمات رایانه ای قراردادی مانند برنامه نویسی رایانه ای ، یکپارچه سازی سیستم ها و بازیابی اطلاعات مانند خدمات اینترنتی و پایگاههای داده ها را ارائه می دهند میباشند .

 بسیاری از مهندسان نرم افزار در سایر بخش ها مانند مراکز دولتی ، سازندگان رایانه و تجهیرات الکنرونیکی مربوطه ، کالج ها و دانشگاها به فعالیت می پردازند. کارفرمایانی که مهندسین نرم افزار را استخدام میکنند از شرکتهای تازه کار گرفته تا موسسات صنعتی پیشرو و جا افتاده را شامل میشوند . گسترش اینترنت ، پست الکترونیکی و سایر سیستمهای ارتباطی باعث بسط الکترونیک به شرکتهای مهندسیی می شود که زمینه های کاری اساسا نامربوطی به این رشته دارند .

 مثلا شرکنهای مهندسی که متخصص در ساخت پلها و نیرو گاهای برق می باشند به منظور طراحی و گسترش سسیستمهای اطلاعات جغرافیایی و قابلیت های طراحی خود کار، مهندسان نرم افزار را استخدام می کنند. شرکنهای ارتباطاتی به منظوربهره برداری از بازاردرحال رشد ارتباطات شخصی ، به مهندسان نرم افزار نیازمندند . شرکتهای اصلی ارتباطاتی موقعیت های کاری مناسبی را هم برای مهندسان نرم افزار کار بردی و هم مهندسان سیستم فراهم می کنند. تعداد روزافزونی از مهندسان نرم افزار که اکثرا خود اشتغالند به عنوان مشاور به شکل قراردادی یا پیمانی به کار گرفته می شوند . گروهی از مشاوران در شرکتهای تخصصی مشغول بکارند که ایجاد و نگهداری اینترانت وپایگاههای اینترنتی شرکتها را بر عهده دارند. ا ز آنجایی که شرکتهای تجاری نیاز به مدیریت ، به روز رسانی و سفارشی سازی سیستمهای پیچیده رایانه ای دارند لذا فرصتهای مشاوره ای برای مهندسان نرم افزاری از روند رو به افزایش بر خوردار خواهد بود .

  •  آموزش و ادامه تحصیل

 اکثر کارفرمایان تمایل دارند تا افرادی را استخدام کنند که حداقل دارای مدرک لیسانس بوده و دانش و تجربه وسیعی در زمینه فنآوری و سیستمها ی رایاته ای داشته باشند . افراد علاقه مند به مهندسی نر م افزار رایانه باید در حل مسائل و تجزیه و تحلیل مهارت بالایی داشته باشند و در ضمن باید توانایی بر قراری ارتباط با سایر اعضای گرو ه ، کارمندان و مشنریان را نیزداشته باشند .

 و از آنجایی که غالبا همزمان با چندین موضوع سر و کار دارند ، باید از قدرت تمرکز و توجه بالا نسبت به جزئیات بر خوردار باشند. همانند سایر مشاغل فرصتها ی پیشرقت برای مهندسان نرم افزار با افزایش تجربه افزایش می یابد. احتمال دارد که مهندسان تازه کار به آزمایش و باز بینی طرحهای در حال پیشرفت بپردازند و با افزایش تجربه در طراحی و ساخت نرم افزارها مشارکت خواهند داشت و احتمال می رو د که تا مدیریت پروژه و یا مدیریت سیستمهای اطلاعاتی نیز ارتقا مقام یابند .

 گروهی از مهندسان نرم افزاری با تجربه و متخصص به طراحی سیستم یا مشاوره و یا به تاسیس شرکتهای مشاوره خصوصی می پردازند. با پیشرفت فنآوری رایانه ای ، کار فرمایان به مهارتهای جدید تری نیاز پیداخواهند کرد. مهندسان نرم افزاری که مایلند در این رشته کاری پویا باقی بمانند ، باید به طور مداوم در کسب مهارتهای جدید تربکوشند . به منظورکمک به این مهندسین در پیشرفتن با فنآوری درحال تغییر، کارفرمایان و دست اندرکاران برنامه های نرم افزاری ، دانشگاهها و کالج ها، موسسات اموزش خصوصی و انجمن های علوم پیشرفته رایانه ای ، سمینارهای تخصصی و دوره های بازآموزی متعددی دراین زمینه برگزار میکنند .

  •  چشم انداز آینده

 فرصت های شغلی برای مهندسان نرم افزاری از رشد سریعی بر خوردار است . احتمال می رود که رشد سریع در صنایع رایانه ای و خدمات پردازش اطلاعات که بالا ترین شمار استخدام مهندسین نرم افزار را داراست منجربه ایجاد فرصت های شغلی مناسبی برای فارغ التحصیلان این رشته باشد . کار فرمایان به دنبال استخدام مهندسان زبده ای هستند که در زمینه برنامه نویسی ، تجزیه و تحلیل سیستمها روابط عمومی و تجارت دارای مهارت های بالایی باشند. از آنجایی که مشاغل تجاری و دیگر سازمان ها روز به روزبا فنآوری جدید وفق میابند و به دنبال افزایش کارایی سیستمهای رایانه ای خود می باشند، انتظار می رود که استخدام مهندسان نرم افزار در همه زمینه ها روند صعودی یابد. رقابت میان مشاغل تجاری عاملی در جهت ادامه نوآوری های پیشرفته فنآوری میشود و سازمانها برای اجرای تغییرات لازم در این مسیر به همکاری مهندسان نرم افزار بیشتری نیاز پیدا خواهند کرد . نیاز به مهندس نرم افزار با رشد شبکه های رایانه ای افزایش می یابد به عنوان مثال نتیجه گسترش فنآوری اینترنت و رشد سریع تجارت الکترونیکی و داد و ستد اینترنتی استخدام بیشتر مهندسان نرم افزار است که توانایی راه اندازی اینترنت ، و سایر امور شبکه را داشته باشند . همچنین گسترش سیستمهای پردازش اطلاعات در مشاغل تجاری ، مخابرات ، مراکز دولتی و سایر موارد روز به روز شکل پیچیده تری می یابد وبه منظور راه اندازی ، حفظ امنیت و ارتقای سیستمها و حل مشکلات به گروهی از مهندسان سیستمهای نرم افزاری نیاز می باشد. همزمان با این تحولات فرصت های مشاوره نرم افزاری نیز برای مهندسان فراهم شود.

  •  میزان در آمد

 در سال 2000 میانگین در آمد سالانه مهندسان نرم افزار که تمام وقت فعالیت داشته اند در ایالات متحده حدود 67670 دلار بوده است .

طراحی

 

احتراما بدینوسیله از کلیه دوستانی که در میان ترم طراحی به یکدیگر کمک کردند به نوبه خود کمال تشکر را دارم .

بدون شرح

بدون شرح